Aktualności

Jak napisać CV? Przyciągnij uwagę rekruterów!

kalendarz
cv

Jak napisać profesjonalne CV, które wyróżni się spośród innych? Jak wiadomo, jego rola w procesie rekrutacji jest nieoceniona. To właśnie na jego podstawie pracodawcy podejmują ostateczne decyzje o zaproszeniu lub nie zaproszeniu kandydata na rozmowę kwalifikacyjną. Aby tworzyć przyciągające uwagę CV, warto wyjść poza oklepane schematy. Jednocześnie, trzeba też pamiętać o absolutnych podstawach. Dowiedz się, czego nie powinno zabraknąć w twoim CV. 

Nagłówek i dane kontaktowe w CV

W górnej części dokumentu umieść swoje dane personalne. Wśród nich wymień takie, jak: imię i nazwisko, numer telefonu, adres e-mail, miejsce zamieszkania. Nie musisz zagłębiać się w szczegóły. Wystarczy, że podasz samą miejscowość/miasto. Wydaje się mało istotne przy której ulicy mieszkasz.

Kilka słów o sobie

Pod wspomnianymi przed chwilą danymi kontaktowymi warto zamieścić kilka słów o sobie. Zainteresowania, cele zawodowe, osobowość, umiejętności miękkie – to tylko niektóre kwestie, które możesz w tym miejscu opisać. Ważne, aby odnosiły się one w jakimś stopniu do pracy, o jaką akurat się ubiegasz. Te kilka zdań niejako wprowadzi rekrutera w tajniki twojej kandydatury. 

Doświadczenie zawodowe a Twoje CV

Opisując swoje wcześniejsze miejsca pracy, zacznij od ostatniego (nie pierwszego). Nie zapomnij o oficjalnej nazwie firmy, stanowisku jakie piastowałeś/aś, okresie zatrudnienia i krótkim opisie zadań (najlepiej w punktach), które wykonywałeś/aś. Koncentruj się na konkretnych osiągnięciach i sukcesach, które w pewnym stopniu mogą pomóc ci w pracy, o którą się ubiegasz.

Wykształcenie i kwalifikacje

W tej części CV wymień swoje wykształcenie, zaczynając od najnowszego. Przedstaw nazwę uczelni, kierunek studiów, stopień naukowy (jeśli posiadasz) oraz rok ukończenia. Dodatkowo, jeśli posiadasz jakiekolwiek certyfikaty, kursy lub szkolenia związane z daną dziedziną, możesz je również wymienić w tym miejscu.

Umiejętności

W tym miejscu przedstaw swoje umiejętności, które są istotne dla danej pozycji. Możesz podzielić je na kategorie, takie jak umiejętności techniczne, języki programowania, umiejętności interpersonalne itp. Wymień te, które najlepiej odzwierciedlają Twoje umiejętności i doświadczenie.

Projekty lub osiągnięcia

Jeśli brałeś udział w istotnych projektach, które są związane z twoją dziedziną lub osiągnąłeś jakieś ważne wyniki, możesz je tu wymienić. Opisz krótko, jakie były cele projektu, jaką rolę pełniłeś i jakie konkretne rezultaty zostały osiągnięte.

Dodatkowe informacje

Jeżeli masz jakiekolwiek dodatkowe informacje, które mogą być istotne dla pracodawcy, takie jak znajomość języków obcych, osiągnięcia sportowe lub wolontariat, możesz umieścić je w tej sekcji.

Referencje

Na końcu CV możesz zamieścić informacje dotyczące referencji. Możesz podać kontakty do osób, które mogą potwierdzić twoje umiejętności i doświadczenie zawodowe. Nie jest to częsta praktyka. Mimo wszystko, jeśli już decydujesz się na ten krok, podaj prawdziwe referencje i kontakty. Kłamstwo zazwyczaj ma krótkie nogi.

Wygląd i format

Ważne jest, aby CV było czytelne i schludne. Używaj czcionek, które są łatwe do odczytania, takich jak Arial, Times New Roman czy Calibri. Użyj spójnego układu i wybierz odpowiednie nagłówki dla każdej sekcji, aby ułatwić czytanie i nawigację. Staraj się utrzymać CV na jednej stronie, chyba że masz znaczące doświadczenie zawodowe, które wymaga dodatkowej przestrzeni.

Sprawdź pisownię i gramatykę

Przed zakończeniem CV dokładnie przejrzyj treść, aby wyeliminować wszelkie błędy ortograficzne i gramatyczne. Błędy mogą negatywnie wpłynąć na odbiór Twojego CV.

Pamiętaj, że dobrym pomysłem jest dostosowywanie CV do konkretnej pracy, do której aplikujesz. Zwróć uwagę na wymagania stanowiska i dostosuj treść CV, aby wyeksponować najważniejsze umiejętności i doświadczenie zgodne z tymi wymaganiami.


Przeczytaj też:

  1. 7 zasad Work-Life Balance
  2. Wypalenie zawodowe – czy problem jest poważny?
  3. Agencja pośrednictwa pracy – 5 powodów, dla których warto
Skip to content