Aktualności

Rozmowa kwalifikacyjna online. Jak się przygotować?

kalendarz
rozmowa kwalifikacyjna

Rozmowa kwalifikacyjna online na przestrzeni ostatnich lat staje się coraz bardziej popularna w porównaniu do tradycyjnych form poznania kandydatów. Głównymi czynnikami, które mają wpływ na wzrost popularności rekrutacji zdalnej są: oszczędność czasu – zarówno dla rekrutera, jak i kandydata, możliwość rekrutacji w skali globalnej – brak konieczności podróży dla kandydata oraz wzrost popularności pracy zdalnej.

Jednak o ile rozmowa kwalifikacyjna online jest korzystniejsza z wyżej wymienionych powodów, to niesie ona za sobą dodatkowe wyzwania. Odpowiednie przygotowanie do rekrutacji, zarówno techniczne jak i merytoryczne, pozwoli wypaść bardziej profesjonalnie.

Rozmowa kwalifikacyjna online a sprawy techniczne

Problemy techniczne, które nie występują podczas tradycyjnych metod rekrutacji, mogą utrudnić przebieg rozmowy. Dodatkowo mogą zmniejszyć nasze szanse na pomyślne przejście rekrutacji.

Przede wszystkim należy sprawdzić sprzęt. Czy kamera i mikrofon zapewniają odpowiednią jakość obrazu i dźwięku? Czy nasze połączenie internetowe jest stabilne i wystarczająco szybkie, aby rozmowa przebiegła płynnie? Warto też wcześniej zainstalować aplikację, na której odbędzie się rozmowa (np. Zoom, Microsoft Teams, Google Meet, itp…) oraz sprawdzić, czy wszystko działa jak należy (ustawienia aplikacji). Dobrze jest przygotować odpowiednio tło, aby nie było widać bałaganu lub czegoś innego, co może rozpraszać uwagę rekrutera. Dobre oświetlenie też jest istotne, aby zachować dobrą jakość obrazu.

Profesjonalny wygląd i wizerunek w rozmowie online

Pierwsze wrażenie jest tak samo ważne online jak na żywo. Nawet jeśli wiele firm oferuje „brak dress-code”, warto zadbać o profesjonalny wizerunek. Strój podczas rozmowy online powinien być profesjonalny, ale i komfortowy. Nie ma tu więc wymogu, aby na rozmowie online być w garniturze, jednak koszula o prostym wzorze sprawdzi się znacznie lepiej niż T-shirt z jakąś grafiką.

Odpowiednie nastawienie, w tym uśmiech i kontakt wzrokowy z kamerą mają duży wpływ na pierwsze wrażenie. Należy zwrócić uwagę na to, że powinniśmy patrzeć w kamerę, a nie obraz rekrutera, jeśli chcemy patrzeć „prosto w oczy”. Istotna jest też mowa ciała. Ramiona nie powinny być skrzyżowane, bo to może sprawiać wrażenie izolacji. Nie powinniśmy też stosować nadmiernej gestykulacji, ręce powinny być opanowane. Cała rozmowa kwalifikacyjna powinna być przeprowadzona z pełnym skupieniem, gdzie powinniśmy zachować kontakt wzrokowy i uśmiech.

Przygotowanie merytoryczne – badanie firmy i stanowiska

Przede wszystkim, należy dowiedzieć się czegoś więcej o firmie. Pomocne mogą tu być: strona firmy, media społecznościowe oraz opinie pracowników. Wypada również dowiedzieć się więcej o kulturze firmy. Jakie wartości wyznaje, jakich pracowników poszukuje, czym się kieruje w działaniach strategicznych. Warto zwrócić uwagę na to, że jeśli firma ceni sobie „rozwój zawodowy”, to poza tym, że doceni pracowników chcących stale podnosić swoje kwalifikacje, może również wymagać nadgodzin. Tak samo „zapewnienie work-life balance” może przekładać się na ograniczony budżet i możliwości szkoleń.

Należy również przygotować się do omawiania swoich kompetencji. Dostosowanie swoich doświadczeń do wymagań stanowiska, przygotowanie przemyślanych odpowiedzi na najczęstsze pytania rekruterów, szczególnie tych dotyczących pracy zdalnej (organizacja pracy, samodyscyplina, itd…)

Przygotowanie odpowiedniego otoczenia na czas rozmowy

Ważne jest, aby na czas rozmowy znaleźć się w cichym miejscu, bez zakłóceń. Wyciszenie telefonu, brak pracującej w łazience obok pralki czy sąsiada wiercącego w ścianie będą miały duży wpływ na przebieg rozmowy. Warto również poinformować współlokatorów o rozmowie, aby uniknąć nieproszonych osób w swoim pomieszczeniu czy innych hałasów. Tło rozmowy powinno być profesjonalne – minimalistyczne lub neutralne. Opcjonalnie można skorzystać z wirtualnego tła, jeśli nie mamy innej możliwości.

Przeprowadzenie próbnej rozmowy online

Przed rozmową kwalifikacyjną warto przeprowadzić próbną rozmowę, np. ze znajomym. Podczas próbnej rozmowy można sprawdzić jakość sprzętu i połączenia. Poza tym warto sprawdzić wyraźność wypowiedzi i dykcję, aby mieć pewność, że podczas właściwej rozmowy zrozumienie nas nie będzie stanowiło problemu. Możemy również sprawdzić poziom pewności siebie, w tym mowę ciała oraz odpowiadanie na trudne pytania.

Przeprowadzenie takiej rozmowy odpowiednio wcześniej daje nam możliwość popracowania nad tymi elementami, z którymi radzimy sobie najsłabiej. Ewentualnie daje nam to czas na załatwienie lepszego sprzętu w przypadku problemów technicznych.

Pytania do rekrutera – o co warto zapytać?

Istnieje kilka pytań, które warto zadać podczas rozmowy. Poniżej omówimy kilka z nich.

Jak wygląda typowy dzień na stanowisku, którego dotyczy rozmowa – pozwoli to lepiej porównać obecne doświadczenie zawodowe z wyzwaniami nowego stanowiska, pozwoli również płynnie nawiązać do tego, co zostało zawarte w CV. Dzięki temu podkreślimy, że świetnie sprawdzimy się na nowym stanowisku.

W jaki sposób mierzone są efekty pracy – Pytanie to ukazuje kandydata jako osobę nastawioną na osiąganie celów oraz zadaniowe podejście.

Sposób kierowania zespołem przez przełożonego – to pytanie z kolei pozwoli dowiedzieć się czegoś więcej o przyszłej pracy, a rekruter będzie miał pewność, że kandydat jest rzeczywiście zainteresowany stanowiskiem.

Lista pytań, które warto zadać rekruterowi, jest znacznie dłuższa. Istotne jest to, aby podczas rozmowy zadać przynajmniej kilka. Równie ważne jest odpowiednie zareagowanie na odpowiedź rekrutera.

Kluczowe kroki do sukcesu w rozmowie kwalifikacyjnej online

Najważniejsze elementy, o które warto zadbać podczas rozmowy rekrutacyjnej online to przygotowanie techniczne, merytoryczne oraz zadbanie o odpowiednie otoczenie i wizerunek. Rozmowę online powinniśmy traktować tak samo, jak rozmowę twarzą w twarz. Warto ćwiczyć

przebieg rozmowy rekrutacyjnej, aby być przygotowanym. A przygotowanie przełoży się pozytywnie na naszą pewność siebie. Pozytywne nastawienie do rozmowy także wpłynie korzystnie na nasz wizerunek.

Przeczytaj też:

  1. Upadek firm. Przyczynami demografia i automatyzacja.
  2. Kompetencje miękkie, które warto rozwijać.
  3. BHP a pracownik. Obowiązki.
Skip to content