Aktualności

Emocje w pracy. Dlaczego powinniśmy je kontrolować?

emocje w pracy

Choć emocje – zarówno te pozytywne, jak i negatywne – towarzyszą nam przez całe życie, w pracy warto jest ograniczyć. Dlaczego? Stereotypowo może zostać to odebrane jako brak profesjonalizmu. W jaki sposób utrzymać nerwy na wodzy? Jak nie dać ponieść się emocjom? Przeanalizowaliśmy kilka rzekomo sprawdzonych i skutecznych metod.

Można powiedzieć, że emocje są z nami od zawsze i na zawsze. Zwyczajnie, jest to zakorzenione w ludzkiej naturze. Dlaczego zatem emocje w pracy są odbierane jako przejaw słabości? Tego do końca nie wiadomo. Wiemy tylko tyle, że statystycznie to kobiety częściej i bardziej wyraziście okazują swoje emocje.

Jeśli nie możemy lub nie potrafimy ich całkowicie wykluczyć, powinniśmy zredukować ich występowanie do absolutnego minimum. Zastanawiając się czym w ogóle jest zarządzanie emocjami, można powiedzieć o regulowaniu i kontrolowaniu swoich zachowań w taki sposób, aby jak najlepiej czuć się z samym sobą, nie zaniedbując przy tym powierzonych nam zawodowych obowiązków. Mówiąc o emocjach należy pamiętać nie tylko o umiejętności zarządzania stresującymi bądź nerwowymi sytuacjami, ale też sukcesem.

Dlaczego warto to robić?

Warto, bo nie ucierpi na tym nasz wizerunek. Szczególnie istotne jest to choćby w branżach, które mają częsty kontakt z klientami. Banki, sklepy czy salony urody – ich pracownicy koniecznie powinni utrzymywać nerwy na wodzy. Nawet wtedy, kiedy obsługiwany klient nie należy – mówiąc delikatnie – do tych najprzyjemniejszych.

Przesadne uzewnętrznianie naszych odczuć może obrócić się przeciwko nam. Często dzieje się tak w sytuacjach stresogennych. To właśnie one sprawiają, że po pewnym czasie nasze miejsce pracy zaczyna kojarzyć nam się z więzieniem, z którego każdego dnia chcielibyśmy jak najszybciej uciec. Być może na pierwszy rzut oka wydaje się to przesadzone, jednak atmosfera panująca w pracy wpływa także na nasze życie prywatne.

Mniej lub bardziej skuteczne recepty

  1. Rozładowywanie emocji – jeśli czujesz, że nie radzisz sobie z natłokiem emocji, które w danym momencie w tobie się skumulowały, pomyśl o chwili zapomnienia. Intensywna aktywność fizyczna, pasja czy spotkanie z przyjaciółmi sprawdzą się tutaj idealnie. W końcu nie samą pracą człowiek żyje, prawda?
  2. Identyfikacja i analiza – chcąc poradzić sobie z konkretnym problemem, w pierwszej kolejności powinniśmy potrafić go zdefiniować. Musimy wiedzieć, co na nas źle wpływu. Złość, żal, smutek, irytacja – z pozoru wyglądają podobnie, jednak w rzeczywistości znacząco się od siebie różnią. Znając dokładną przyczynę naszego problemu, zdecydowanie łatwiej będzie nam znaleźć też skuteczną metodę na jego pokonanie.
  3. Odwaga – nie od dzisiaj wiadomo, że warto rozmawiać o swoich problemach z innymi. Trzeba jednak pamiętać, aby posiłkować się przy tym racjonalnymi argumentami, a nie emocjonalnymi wywodami. Wówczas mamy największe szanse na skuteczne porozumienie się z innymi.

To też umiejętność

Zarządzanie emocjami to też umiejętność. Jeśli nie mamy tego szczęścia i nie mamy wrodzonej tej umiejętności, możemy się jej nauczyć. Z pomocą przychodzą tutaj profesjonalni psychologowie czy coach’owie prowadzący specjalistyczne szkolenia. Z całą pewnością pozwoli nam to nie tylko zadbać o dobre relacje z innymi współpracownikami, ale też zapanować nad naszym życiem prywatnym.

Skip to content