Aktualności

Emocje w pracy. Dlaczego powinniśmy je kontrolować?

kalendarz
emocje w pracy

Choć emocje – zarówno te pozytywne, jak i negatywne – towarzyszą nam przez całe życie, w pracy warto jest ograniczyć. Dlaczego? Stereotypowo może zostać to odebrane jako brak profesjonalizmu. W jaki sposób utrzymać nerwy na wodzy? Jak nie dać ponieść się emocjom? Przeanalizowaliśmy kilka rzekomo sprawdzonych i skutecznych metod.

Można powiedzieć, że emocje są z nami od zawsze i na zawsze. Zwyczajnie, jest to zakorzenione w ludzkiej naturze. Dlaczego zatem emocje w pracy są odbierane jako przejaw słabości? Tego do końca nie wiadomo. Wiemy tylko tyle, że statystycznie to kobiety częściej i bardziej wyraziście okazują swoje emocje.

Jeśli nie możemy lub nie potrafimy ich całkowicie wykluczyć, powinniśmy zredukować ich występowanie do absolutnego minimum. Zastanawiając się czym w ogóle jest zarządzanie emocjami, można powiedzieć o regulowaniu i kontrolowaniu swoich zachowań w taki sposób, aby jak najlepiej czuć się z samym sobą, nie zaniedbując przy tym powierzonych nam zawodowych obowiązków. Mówiąc o emocjach należy pamiętać nie tylko o umiejętności zarządzania stresującymi bądź nerwowymi sytuacjami, ale też sukcesem.

Dlaczego warto to robić?

Warto, bo nie ucierpi na tym nasz wizerunek. Szczególnie istotne jest to choćby w branżach, które mają częsty kontakt z klientami. Banki, sklepy czy salony urody – ich pracownicy koniecznie powinni utrzymywać nerwy na wodzy. Nawet wtedy, kiedy obsługiwany klient nie należy – mówiąc delikatnie – do tych najprzyjemniejszych.

Przesadne uzewnętrznianie naszych odczuć może obrócić się przeciwko nam. Często dzieje się tak w sytuacjach stresogennych. To właśnie one sprawiają, że po pewnym czasie nasze miejsce pracy zaczyna kojarzyć nam się z więzieniem, z którego każdego dnia chcielibyśmy jak najszybciej uciec. Być może na pierwszy rzut oka wydaje się to przesadzone, jednak atmosfera panująca w pracy wpływa także na nasze życie prywatne.

Mniej lub bardziej skuteczne recepty

  1. Rozładowywanie emocji – jeśli czujesz, że nie radzisz sobie z natłokiem emocji, które w danym momencie w tobie się skumulowały, pomyśl o chwili zapomnienia. Intensywna aktywność fizyczna, pasja czy spotkanie z przyjaciółmi sprawdzą się tutaj idealnie. W końcu nie samą pracą człowiek żyje, prawda?
  2. Identyfikacja i analiza – chcąc poradzić sobie z konkretnym problemem, w pierwszej kolejności powinniśmy potrafić go zdefiniować. Musimy wiedzieć, co na nas źle wpływu. Złość, żal, smutek, irytacja – z pozoru wyglądają podobnie, jednak w rzeczywistości znacząco się od siebie różnią. Znając dokładną przyczynę naszego problemu, zdecydowanie łatwiej będzie nam znaleźć też skuteczną metodę na jego pokonanie.
  3. Odwaga – nie od dzisiaj wiadomo, że warto rozmawiać o swoich problemach z innymi. Trzeba jednak pamiętać, aby posiłkować się przy tym racjonalnymi argumentami, a nie emocjonalnymi wywodami. Wówczas mamy największe szanse na skuteczne porozumienie się z innymi.

To też umiejętność

Zarządzanie emocjami to też umiejętność. Jeśli nie mamy tego szczęścia i nie mamy wrodzonej tej umiejętności, możemy się jej nauczyć. Z pomocą przychodzą tutaj profesjonalni psychologowie czy coach’owie prowadzący specjalistyczne szkolenia. Z całą pewnością pozwoli nam to nie tylko zadbać o dobre relacje z innymi współpracownikami, ale też zapanować nad naszym życiem prywatnym.


Przejdź do treści
logo kolor
Polityka prywatności

Polityka Prywatności określa zasady przetwarzania danych osobowych pozyskanych za pośrednictwem serwisu internetowego www.inwork.pl (zwanego dalej: „Serwisem Internetowym”).