Aktualności
Outsourcing – co to? Jego wady i zalety
Nieustanny rozwój biznesu to marzenie każdego przedsiębiorcy. Choć wiąże on się z niewątpliwymi korzyściami, na swojej drodze napotyka też różnego rodzaju wyzwania. Aby im skutecznie sprostać, często najlepszym rozwiązaniem okazuje się inwestycja w tzw. outsourcing. Co to jest i dlaczego tak znaczącą rolę odgrywa w nowoczesnych przedsiębiorstwach? Wyjaśniamy!
Outsourcing – co to?
Samo słowo „outsourcing” pochodzi z języka angielskiego i jest połączeniem trzech wyrazów: outside, resource i using. W wolnym tłumaczeniu oznacza wykorzystywanie źródeł zewnętrznych. W praktyce niektóre firmy oddelegowują część swoich obowiązków na rzecz firmy zewnętrznej, specjalizującej się w konkretnej branży.
Wyróżniamy trzy typy outsourcingu: kontraktowy (zewnętrzny), kapitałowy (wewnętrzny) i pracowniczy. W przypadku tego ostatniego chodzi o zatrudnienie pracownika firmy outsourcingowej lub agencji pracy. Ta, w ramach zawartej umowy między dwoma podmiotami, oddelegowuje swojego pracownika do wypełniania określonych obowiązków na rzecz pracodawcy – klienta.
Poza tym obszarem, outsourcing odnajdujemy też w księgowości, szkoleniach, audycie, administracji kadrowej czy IT. Oczywiście, mnogość możliwości outsourcingu wydaje się nieograniczona, dlatego w tym wpisie ograniczyliśmy się tylko do najbardziej popularnych jego form.
Zalety outsourcingu
Największą i jednocześnie najbardziej miarodajną zaletą, jaką outsourcing niewątpliwie posiada, to oszczędność czasu. Pracownicy wewnętrzni będą mogli skoncentrować się na podstawowej działalności firmy, a wszelkie sprawy administracyjne czy rekrutacyjne oddadzą w ręce branżowych profesjonalistów. Dodatkowo, mniejsza ilość pracy wiąże się z mniejszą liczbą pracowników. Z całą pewnością przyniesie to pożądaną redukcję kosztów.
Outsourcing – czy istnieje jakieś ryzyko?
Niektórzy przedsiębiorcy nie potrafią zaufać firmą outsourcingowym ze względu na konieczność udostępnienia im wszelkiego rodzaju danych, jak np. bazy klientów czy kontrahentów. Ich nieufność wynika przede wszystkim z wcześniejszych doświadczeń. Zarówno dotykających ich bezpośrednio, jak i pośrednio, np. kogoś innego z ich bliskiego otoczenia. I owszem, w pewnym sensie mają oni rację. Zdarzały się przypadki niewłaściwego wykonywania swoich zobowiązań kontraktowych, jak w każdej branży. Dlatego – aby uniknąć niepotrzebnych problemów – najlepiej zacząć współpracę z firmą rekomendowaną przez innych, posiadającą wieloletnie doświadczenia. Wtedy nasz biznes na tym nie straci, a może tylko zyskać.
Zawierając umowę outsourcingową, mamy do wyboru jego pełną lub selektywną formę. Decydując się na pierwszą opcję, w ręce firmy zewnętrznej oddamy cały dział przedsiębiorstwa. Nieco inną – bardziej bezpieczną – możliwością jest selektywność. Wtedy powinniśmy szczegółowo określić obszary, jakie powinny być objęte działaniem firmy outsourcingowej.
Outsourcing pracowniczy
Zgodnie z nazwą, ten rodzaj outsourcingu dotyczy pracowników. Mówiąc konkretniej, ich pracodawca (agencja pracy) oddelegowuje ich do wykonywania konkretnych zadań na rzecz innej firmy (klienta agencji pracy). Podstawą tego typu współpracy jest umowa, zawierana między przedsiębiorstwami, jak i pracownikiem.
Należy też zaznaczyć, że leasing – co do zasady – nie dotyczy samego oddelegowanego pracownika, a czynności, jakie w czasie tego oddelegowania wykona. Jeśli nie będzie on realizował zadań, jakie zleci mu pracodawca – klient, o wzorowym wypełnieniu umowy leasingu nie będzie wówczas mowy.