Aktualności
Kompetencje miękkie, które warto rozwijać
Kompetencje miękkie –znaczenie na rynku pracy
Wśród kompetencji rozróżniamy kompetencje twarde (techniczne) i miękkie. Czym są, i dlaczego są takie ważne, dowiecie się z tego artykułu. Dynamicznie zmieniający się rynek pracy niesie za sobą wiele wyzwań.
W poprzednim stuleciu, gdy prawa pracowników były znacznie ograniczone, większość przedsiębiorstw mogła funkcjonować w sposób hierarchiczny, gdzie przełożony miał zawsze rację. Świadomość pracowników na temat zdrowia psychicznego sprawia, że dzisiejsze zakłady pracy muszą funkcjonować w sposób bardziej ludzki. Poniżej zostaną omówione najważniejsze z kompetencji miękkich.
Kompetencje miękkie a komunikacja interpersonalna
Komunikacja interpersonalna (międzyludzka) obejmuje przesyłanie, odbieranie i interpretowanie komunikatów między kilkoma osobami. W hierarchicznej społeczności istnieje wiele barier ograniczających skuteczność komunikacji: rozkazywanie, grożenie, moralizowanie, stawianie niewłaściwych pytań i doradzanie.
Dobrze wyćwiczona umiejętność komunikacji interpersonalnej sprzyja budowaniu relacji opartych na współpracy, zaufaniu i wspólnym celu. Pozwala także uniknąć wielu sytuacji konfliktowych spowodowanych poczuciem, że robimy coś pod przymusem.
Przykładem tego może być poniższy dialog (w magazynie): Szef: Przenieś te paczki z przejścia!
Pracownik: Dobra, za chwilę…
Szef: Teraz!
Mimo że pracownik ostatecznie spełni polecenie szefa, będzie to robił pod przymusem. Kolejny dialog pokaże, jak mógłby wyglądać ten dialog, aby był bezkonfliktowy:
Szef: Za chwilę potrzebujemy tędy przejechać wózkiem widłowym. Mógłbyś przesunąć te paczki, bo blokują przejście?
Pracownik: No dobra, zaraz to zrobię.
Szef: Spoko. Potrzebuję, przejechać za 10 minut.
W tym wypadku szef jasno określił powód prośby, dzięki czemu nie jest ona odbierana jako rozkazywanie. W celu rozwijania umiejętności komunikacji warto poczytać o „Porozumieniu Bez Przemocy” Marshalla Rosenberga.
Praca zespołowa – współdziałanie w erze projektów i zwinnych metodologii
Kolejną, równie ważną kompetencją miękką jest praca zespołowa. Współcześnie zadania realizowane w danej firmie są bardzo różnorodne, od biurokracji i marketingu, po osoby wykonujące produkt czy projekt. Praca zespołowa jest istotna, aby firma mogła rozwijać się w sposób optymalny.
Na pracę zespołową składa się delegowanie zadań oraz ich wykonywanie w ramach większej całości. Kiedy każdy otrzymuje konkretne zadania, w ilości możliwej do zrealizowania w danym czasie, ma on jasno określone, co musi zrobić i z czego będzie rozliczony. Pozwala to na realizowanie większych celów w optymalnym czasie, bez opóźnień wynikających z niewykonania kluczowych obowiązków.
Istotne jest rozumienie swoich ról i odpowiedzialności przez poszczególnych pracowników. Każdy musi wiedzieć, gdzie jest jego miejsce w zespole i jakie są jego obowiązki. Do tego wszystkiego dochodzi jeszcze świadomość celu (przykład dialogu z powyższego akapitu).
Kreatywność i rozwiązywanie problemów – innowacyjność w codziennych wyzwaniach
Kreatywność jest umiejętnością, która pozwala znajdować nowe, innowacyjne rozwiązania. Współcześnie, kiedy pracownik nie ma bezrefleksyjnie wykonywać poleceń przełożonego, jest to jedna z najbardziej pożądanych kompetencji u kandydatów.
Myślenie schematami miało sens w dawnych czasach, gdy od wykonania danej czynności poprawnie zależało bardzo dużo. Współcześnie, gdzie coraz więcej zadań jest bardziej abstrakcyjnych, myślenie schematami staje się przeszkodą, która spowalnia rozwój firmy.
Przykładowe branże, w których kreatywność jest umiejętnością bardzo pożądaną, to: marketing, IT, branża beauty oraz inne których produkt/usługa ma znaczenie estetyczne.
Przykładową metodą kreatywnego rozwiązywania problemów jest burza mózgów. Kreatywne myślenie można rozwijać, rozwiązując różne łamigłówki, sudoku, majsterkując czy wykonując różne prace plastyczne.
Zarządzanie czasem – klucz do efektywności i równowagi między pracą a życiem prywatnym
Ponownie, w dzisiejszych czasach, aby zadania były realizowane w terminie, poszczególni pracownicy, ale też liderzy zespołów muszą odpowiednio zarządzać czasem. Niewłaściwe zaplanowane zadania prowadzą do opóźnień, które z kolei negatywnie odbijają się na biznesie i zyskach firmy.
Istnieją różne techniki planowania i priorytetyzowania zadań. W wypadku priorytetów zadania należy podzielić na 4 kategorie: Ważne/Nieważne oraz Pilne/Niepilne. Następnie łączymy je w kombinacje Ważne pilne, ważne niepilne, itd… Przy podziale uwzględniamy jeszcze trudność wykonania, zadanie łatwe i proste do wykonania może być określone jako „nieważne pilne”, jeśli jego wykonanie jest niezbędne dla projektu.
Ważne jest, aby podczas planowania jasno określić cel projektu. Trzeba też zaopatrzyć się w odpowiedni program do zarządzania zadaniami (Trello, lub bardziej zaawansowana Jira) i przeszkolić pracowników w korzystaniu z aplikacji.
Adaptacja i elastyczność – umiejętność dostosowywania się do zmian
Szybkie dostosowywanie się do nowych realiów rynkowych może zwiększyć Twoją konkurencyjność na rynku pracy. Przykładem branż, gdzie elastyczność odgrywa kluczową rolę, są: IT, marketing oraz finanse. W takich zawodach umiejętność szybkiego nabywania nowych kompetencji oraz dostosowywania się do potrzeb klientów lub zespołu może przesądzić o sukcesie lub porażce.
Aby rozwijać elastyczność, warto przyjąć postawę otwartości na nowe doświadczenia i różnorodne wyzwania. Praca przy różnych projektach, nauka nowych narzędzi czy regularne uczestnictwo w szkoleniach mogą pomóc w budowaniu tej kompetencji.
Istotna jest umiejętność wychodzenia poza swoją strefę komfortu, dzięki czemu będziemy lepiej reagować na zmieniające się warunki rynkowe oraz niespodziewane okoliczności, wymagające elastyczności i kreatywnego podejścia.
Kompetencje miękkie: inwestuj w rozwój!
Komunikacja interpersonalna, praca zespołowa, kreatywność, zarządzanie czasem i elastyczność to jedne z istotniejszych kompetencji miękkich we współczesnym świecie. Warto je rozwijać, bo umożliwiają sukces w życiu zawodowym, ale również prywatnym.
Praca nad rozwojem kompetencji miękkich ułatwi nam znalezienie nowej pracy, otrzymanie awansu/podwyżki oraz wpłynie pozytywnie na nasze relacje z resztą zespołu. Zespół, którego członkowie mają wysoko rozwinięte kompetencje miękkie, będzie znacznie skuteczniejszy od takiego, gdzie kompetencje pracowników są na niższym poziomie.
Przeczytaj też: